Στην αρχή του διδακτικού έτους- στον μήνα Nοέμβρη του 2022 ξεκινήσαμε το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Σχολικών Δραστηριοτήτων /
Φιλαναγνωσίας, με τον τίτλο: «Τα Βιβλία μας κι εμείς: Δράσεις Φιλαναγνωσίας»
και το ολοκληρώσαμε με το πέρας του διδακτικού έτους.

• Με την πεποίθηση ότι η αγάπη για το βιβλίο καλλιεργείται και
αναπτύσσεται μέσα από δραστηριότητες επαφής των παιδιών με τα βιβλία και
εκτός Σχολείου προσεγγίσαμε λογοτεχνικά κείμενα μέσω αναγνώσεων ευρύτερων
λογοτεχνικών αποσπασμάτων-αφηγήσεων και δημιουργήσαμε ευκαιρίες για
έκφραση απόψεων και ιδεών για τις αξίες της ζωής –πολλαπλά μηνύματα που
αναδεικνύονται μέσα από την επαφή των μαθητών/τριών με τα λογοτεχνικά
βιβλία.

•Αναπτύξαμε δραστηριότητες για την καλλιέργεια της κριτικής και
δημιουργικής σκέψης των μαθητών με την υλοποίηση δραστηριοτήτων
καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας ομαδοσυνεργατικά.

Προγραμματίσαμε επισκέψεις και συνεργασίες ενώ υλοποιήσαμε τις ακόλουθες σχετικές
δράσεις :

1. Υλοποιώντας τη δράση «Το Σχολείο πηγαίνει Πανεπιστήμιο» επισκεφτήκαμε τη
Βιβλιοθήκη του Tομέα Mεσαιωνικών και Nέων Eλληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του
Φιλολογικού Τμήματος του Α.Π.Θ. & το Αρχείο Νεοελληνικής Λογοτεχνίας το οποίο
Λειτουργεί στον Τομέα ΜΝΕΣ & περιλαμβάνει αρχεία διαφόρων λογοτεχνών (Αλκ.
Γιαννόπουλου, Στρατή Δούκα, Μ. Αξιώτη, Β. Βασιλικού, Γ. Δέλιου, Οδ. Ελύτη,
Μελισσάνθης, Ά. Σικελιανού).
Βρεθήκαμε στα Σπουδαστήρια & το κεντρικό Αναγνωστήριο αποκτώντας όμορφες
εικόνες της ακαδημαϊκής ζωής ενώ συνεχίσαμε στο Μουσείο του Λευκού Πύργου, των έξι
ορόφων με τις κυκλικές αίθουσες και στην Αριστοτέλους, στο άγαλμα του μεγάλου φιλοσόφου της Αρχαιότητας ο οποίος πρώτος έδειξε τον δρόμο της μάθησης σε
εξωτερικό περιβάλλον δημιουργώντας την Περιπατητική σχολή.

2. Επίσκεψη στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Λάρισας
«ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ M. ΚΟΥΜΑΣ» όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους της, μάθαμε
για την ιστορία της, τον τρόπο δανεισμού & ταξινόμησης των βιβλίων. Επίσης,
συμμετείχαμε σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες της Βιβλιοθήκης-βιωματικές δράσεις
ανάπτυξης της ομαδικότητας, συλλογικότητας και συνεργασίας  (παντομίμα με εργαλείο
τα λογοτεχνικά βιβλία, κατηγορίες ερωτήσεων με ομαδική συμμετοχή κ.ά.) &
εμπλουτίσαμε τις επιλογές μας.

3. Ανάγνωση ευρύτερων αποσπασμάτων λογοτεχνικών βιβλίων [Ανάγνωση-
Προσέγγιση Πλαισίου – Επεξεργασία (Προαναγνωστικό στάδιο – Κυρίως Ανάγνωση –
Μεταναγνωστικό στάδιο) – Ανάλυση] – (Συνοδεία Μουσικής &
Βιντεο-προβολών, Έκθεση και Περιγραφή Έργων Τέχνης
https://gr.pinterest.com/pin/319403798573316062/ και https://gr.pinterest.com/polytimipapadop/ και
https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/glossa/01-3-1-PerigrafiTexnis.htm ).

4. Δραστηριότητες καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας:

α. Δημιουργία ψηφιακού υλικού-παρουσίαση Power point στον σύνδεσμο:
https://docs.google.com/presentation/d/18N_EUTBKGUf8_sN6Sg9w0Q_vjakFebAmP
OZz7bBzuBw/edit?usp=sharing όπου αποτυπώνεται η παραπάνω επεξεργασία
προτείνοντας βιβλία για ανάγνωση και συμπληρώνοντας με το εξώφυλλό τους και το
όνομα του συγγραφέα και εικονογράφου του βιβλίου.

β. Συνάντηση με τη Λογοτεχνία-Άσκηση, Ταιριάξτε τα ζεύγη σωστά:

yDQHduJVWKOtRHFq1ViImu9VxOSeqCC2KaGDo
γ.CrosswordLabs,Ποίησηhttps://crosswordlabs.com/view/1047?fbclid=IwAR2t1gFt6qZWS7yN7
Ni64l4RGvUUCEJcSyNDmb7uOd1zrFko7EZ8DmqA5M0 &
Λογοτεχνία https://crosswordlabs.com/view/2020-04-05-719

γ. Δραστηριότητα Παραγωγής Λόγου σε μορφή Άρθρου, με θέμα την αξία της
ανάγνωσης και γενικά της επαφής με τον γραπτό λόγο και τους τρόπους, για να
ενισχυθεί η Φιλαναγνωσία. https://blogs.sch.gr/ptasiopou/2023/05/03/drastiriotita-
filanagnosias-anagnosi-keimenoy-amp-amp-paragogi-graptoy-logoy-gia-ti-filanagnosia/

5. Συμμετοχή στη Δράση του Σχολείου Έκδοση Έντυπης Μικρής Εφημερίδας 1 ου
και 2 ου Φύλλου με θέμα τον Σχολικό Εκφοβισμό και τη Φιλαναγνωσία αντίστοιχα.

6. Δράση- Αφιέρωμα για ένα «Ταξίδι στον κόσμο της γραφής και της ανάγνωσης»
(πληροφοριακό e-υλικό):
α/ http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2256/Neoelliniki-Glossa_A-
Gymnasiou_html-empl/indexj_5.htm Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις
β/ Η Αργώ: Βάση βιβλιογραφικών πηγών πληροφοριών [πηγή: Εθνικό Κέντρο]
http://argo.ekt.gr/
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος παρουσιάστηκε στους μαθητές η τελική
συμμετοχή τους και το προϊόν της δημιουργικότητάς τους στην τάξη.
Ακολούθησε Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης του προγράμματος από τους μαθητές και
τους υπεύθυνους καθηγητές που συνεργάστηκαν για την υλοποίηση του προγράμματος
ενώ γνωστοποιήθηκε στο σύνολο των εκπαιδευτικών του Σχολείου. Συζητήθηκαν τα
αποτελέσματα & διατυπώθηκαν σκέψεις και προτάσεις βελτίωσης των Σχολικών
Δραστηριοτήτων και της Βιβλιοθήκης μας στο μέλλον.
Με βάση τα δημιουργικά κείμενα των μαθητών/-τριών, τις εικαστικές
δημιουργίες τους και τις θετικές αποτιμήσεις τους απέναντι σε αυτές τις δράσεις
παρατηρήθηκε διαφοροποίηση στην αντίληψη που είχαν αναφορικά με τα βιβλία
δημιουργώντας μια καλύτερη σχέση με αυτά.

Συμμετείχαν: Οι μαθητές/-τριες του Γ2

Υπεύθυνη συντονισμού : Τασιοπούλου Παρασκευή (Βίκυ)
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Παπαμαργαρίτης Βασίλης (ΠΕ06)– Δ/ντής,
Ντάμτσιου Κωνσταντίνα (ΠΕ86),
Τασιοπούλου Παρασκευή (ΠΕ02)