ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Φιλαναγνωσίας:

«Ταξίδια με το βιβλίο!»

Τη σχολική χρονιά 2023-2024 και για 7η συνεχή χρονιά πραγματοποιήθηκε στο σχολείο Πολιτιστικό Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων με τον τίτλο: «Ταξίδια με το βιβλίο!» από τον Διευθυντή κ. Παπαμαργαρίτη Βασίλειο, καθηγητή Αγγλικής Γλώσσας,  την καθηγήτρια Φιλόλογο κ. Τασιοπούλου (Παρασκευή-Βίκυ) – Υπεύθυνη συντονισμού και την κ. Ντάμτσιου Κωνσταντίνα, καθηγήτρια της Πληροφορικής με τη συμμετοχή 30 μαθητών/μαθητριών της Β΄ Γυμνασίου.

Πρωταρχικοί στόχοι του προγράμματος ήταν η ανάπτυξη της Φιλαναγνωσίας των μαθητών/μαθητριών, η ενίσχυση του ρόλου της Σχολικής Βιβλιοθήκης στη σχολική ζωή, η όσο το δυνατόν καλύτερη διαλεκτική σχέση του μαθητή αναγνώστη με τους πνευματικούς δημιουργούς και το έργο τους, η δημιουργική έκφραση των μαθητών/μαθητριών.

Η λειτουργία του προγράμματος οδήγησε σταθερά στην επίτευξη των παραπάνω στόχων, γεγονός που αποτυπώθηκε σε σημαντικά απτά αποτελέσματα:

  1. Αύξηση της επισκεψιμότητας των μαθητών/μαθητριών στη σχολική βιβλιοθήκη.
  2. Αύξηση του δανεισμού βιβλίων από τους μαθητές/μαθήτριες συγκριτικά με άλλες χρονιές.
  3. Συνάντηση διαλόγου με πνευματικούς δημιουργούς.
  4. Δημιουργική συνάντηση στη Βιβλιοθήκη «Ο Παλαμήδης» της Αργολίδας και την Εθνική Κεντρική Βιβλιοθήκη στο Ι.Σ.Ν.

• Με την πεποίθηση ότι η αγάπη για το βιβλίο καλλιεργείται και
αναπτύσσεται μέσα από δραστηριότητες επαφής των παιδιών με τα βιβλία και εκτός Σχολείου προσεγγίσαμε λογοτεχνικά κείμενα μέσω αναγνώσεων ευρύτερων λογοτεχνικών αποσπασμάτων-αφηγήσεων και δημιουργήσαμε ευκαιρίες για έκφραση απόψεων και ιδεών για τις αξίες της ζωής –πολλαπλά μηνύματα που αναδεικνύονται μέσα από την επαφή των μαθητών/τριών με τα λογοτεχνικά βιβλία.

•Αναπτύξαμε δραστηριότητες για την καλλιέργεια της κριτικής και
δημιουργικής σκέψης των μαθητών με την υλοποίηση δραστηριοτήτων
καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας ομαδοσυνεργατικά.

Το σύνολο των δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στις  επισκέψεις και συνεργασίες που προγραμματίσαμε ήταν:

  1. -Ανάγνωση ευρύτερων αποσπασμάτων λογοτεχνικών βιβλίων [Ανάγνωση- Προσέγγιση Πλαισίου – Επεξεργασία (Προαναγνωστικό στάδιο–Κυρίως Ανάγνωση–Μεταναγνωστικό στάδιο) – Ανάλυση] – (Συνοδεία Μουσικής και Βιντεο-προβολών, Έκθεση και Περιγραφή Έργων Τέχνης https://gr.pinterest.com/pin/319403798573316062/ και https://gr.pinterest.com/polytimipapadop/και https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/glossa/01-3-1-PerigrafiTexnis.htm )
  2. Επίσκεψη στην Εθνική Κεντρική Βιβλιοθήκη στο Ι.Σ.Ν. και στη  Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Αργολίδας «Ο Παλαμήδης» όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους της, μάθαμε για την ιστορία της, τον τρόπο δανεισμού και ταξινόμησης των βιβλίων ενώ συζητήσαμε για τους πνευματικούς δημιουργούς της περιοχής (Άγγελος Τερζάκης, Νίκος Καρούζος) και τη σπoυδαιότητα της λογοτεχνίας στη σημερινή εποχή.
  3. -Δραστηριότητες καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας:

α.-Δημιουργία ψηφιακού υλικού – παρουσίαση – e πίνακα   https://padlet.com/kntamtsiou/padlet-61ycqegilxqd59vd όπου αποτυπώνεται η παραπάνω επεξεργασία προτείνοντας βιβλία για ανάγνωση ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας.

β. -Link  e ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ – ΑΡΘΡΑ/ΕΡΓΑΣΙΕΣ

https://schoolpress.sch.gr/6gymnlar/archives/category/%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%83%ce%b9%ce%b1

 γ.  -Δημιουργία e book ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ https://schoolpress.sch.gr/6gymnlar/archives/196

δ. -Δραστηριότητα Παραγωγής Λόγου σε μορφή Άρθρου, με θέμα την αξία της ανάγνωσης και γενικά της επαφής με τον γραπτό λόγο και τους τρόπους, για να ενισχυθεί η Φιλαναγνωσία.

https://blogs.sch.gr/ptasiopou/2023/05/03/drastiriotita-filanagnosias-anagnosi-keimenoy-amp-amp-paragogi-graptoy-logoy-gia-ti-filanagnosia/

4.-Δράση- Αφιέρωμα για ένα «Ταξίδι στον κόσμο της γραφής και της ανάγνωσης» (πληροφοριακό e-υλικό):                         

α/http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2256/Neoelliniki-Glossa_A-Gymnasiou_html-empl/indexj_5.htm Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις

β/ Η Αργώ: Βάση βιβλιογραφικών πηγών πληροφοριών [πηγή: Εθνικό Κέντρο]  http://argo.ekt.gr/

5.-Συνέντευξη με ποιητική δημιουργό https://schoolpress.sch.gr/6gymnlar/archives/296

6.-«Ένας περίπατος με την Άλκη» κατόπιν ομαδικών εργασιών με τη συνεργασία και καθοδήγηση της φιλολόγου κ. Εξάρχου Ασημίνας στην επίσκεψη της ομαδικήςΕικαστικής έκθεσης αφιερωμένης στην Άλκη  Ζέη στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας.  http://6gymlaris.lar.sch.gr/wordpress/2024/04/%ce%ad%ce%bd%ce%b1%cf%82%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%af%cf%80%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ac%ce%bb%ce%ba%ce%b7/

7.-12.03.2024, το ΠΟ.ΚΕ.Λ. – Πολιτιστικό Κέντρο Εκπαιδευτικών ν. Λάρισας πρόσφερε βιβλία στο σχολείο μας, εμπλουτίζοντας τη Σχολική Βιβλιοθήκη με βιβλία επιστημονικού και κυρίως λογοτεχνικού περιεχομένου καθώς η αξιοποίηση του ποιοτικού λογοτεχνικού βιβλίου έχει μεγάλη σημασία για την ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση, συμβάλλοντας στην ωρίμανση του νοητικού, αισθητικού και κοινωνικοσυναισθηματικού επιπέδου των παιδιών.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος παρουσιάστηκε στους μαθητές η τελική συμμετοχή τους και το προϊόν της δημιουργικότητάς τους στην τάξη.

Ακολούθησε Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης του προγράμματος από τους μαθητές και τους υπεύθυνους καθηγητές που συνεργάστηκαν για την υλοποίηση του προγράμματος ενώ γνωστοποιήθηκε στο σύνολο των εκπαιδευτικών του Σχολείου.

Συζητήθηκαν τα αποτελέσματα και διατυπώθηκαν σκέψεις και προτάσεις βελτίωσης των Σχολικών Δραστηριοτήτων και της Βιβλιοθήκης μας στο μέλλον.

Με βάση τα δημιουργικά κείμενα των μαθητών/-τριών, τις εικαστικές δημιουργίες τους και τις θετικές αποτιμήσεις τους απέναντι σε αυτές τις δράσεις παρατηρήθηκε διαφοροποίηση στην αντίληψη που είχαν αναφορικά με τα βιβλία δημιουργώντας μια καλύτερη σχέση με αυτά.

Εν κατακλείδι, επετεύχθηκαν οι γνωστικοί στόχοι καθώς οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν τη δυνατότητα να μυηθούν στην ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων (με σημαντικά έργα της ελληνικής και της παγκόσμιας λογοτεχνικής κληρονομιάς) και να μπορέσουν να εκφραστούν στηριζόμενοι σε αυτά. Επίσης, σε μεγάλο βαθμό οι ψυχοκινητικοί και κοινωνικοί-συναισθηματικοί  στόχοι του προγράμματος ικανοποιήθηκαν με την καλλιέργεια της συνεργασίας και του ομαδικού πνεύματος στις δράσεις, καλλιεργήθηκε η ευγενής άμιλλα μεταξύ των μαθητών/-τριών μας γεγονός που δίνει το κίνητρο για νέα σχέδια προγραμμάτων στο μέλλον με αισιοδοξία.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

e-SXOLIKO PERIODIKO Η Φωνή του Σχολείου μου

e-SXOLIKO PERIODIKO H Φωνή του Σχολείου μου

«Ταξίδια με το βιβλίο»

Larissanet.gr

Onlarissa.gr