Με μια αξέχαστη εκπαιδευτική εμπειρία επέστρεψαν οι 27 μαθητές και μαθήτριες της Γ’ τάξης του σχολείου μας, οι οποίοι/-ες, συνοδευόμενοι/-ες από τρεις εκπαιδευτικούς, πραγματοποίησαν μια μοναδική εκπαιδευτική μετακίνηση από τις 22 Φεβρουαρίου έως τις 2 Μαρτίου στο Βελιγράδι της Σερβίας στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ με Κωδικό 2023-1-EL01-KA121-SCH-000129483 ως διαπιστευμένο σχολείο (με Κωδικό διαπίστευσης 2020-1-EL01-KA120-SCH-000094713). Στο πλαίσιο αυτής της επίσκεψης, συνεργάστηκαν με το σχολείο Veljko Ramadanović, ένα σχολείο στο οποίο φοιτούν  και μαθητές/-τριες με προβλήματα όρασης.

   Οι μαθητές και οι μαθήτριές  μας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ιστορία του σχολείου και του ιδρυτή του, VeljkoRamadanović, να ξεναγηθούν στους χώρους του και να συναντήσουν τους Σέρβους συνομηλίκους τους. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η βιβλιοθήκη του σχολείου, που φιλοξενεί βιβλία στη γραφή Braille ηλικίας δύο αιώνων, καθώς και ο χώρος όπου εκτυπώνονται τα βιβλία αυτά. Επιπλέον, επισκέφθηκαν το παρεκκλήσι του σχολείου, το οποίο είναι αφιερωμένο στην Αγία Παρασκευή την Τυφλή, μια ορθόδοξη αγία που έχασε την όρασή της αλλά αφιερώθηκε στην πίστη και τη βοήθεια προς τους άλλους.

  Η συνεργασία των μαθητών/-τριών δεν περιορίστηκε μόνο σε ξεναγήσεις στον χώρο του σχολείου. Οι Έλληνες και Σέρβοι μαθητές/-τριες έπαιξαν goalball, ένα παραολυμπιακό άθλημα σχεδιασμένο για άτομα με προβλήματα όρασης, το οποίο τους έδωσε την ευκαιρία να αντιληφθούν βιωματικά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/-ες του σχολείου.

  Επιπλέον, αντάλλαξαν συνεντεύξεις, γνωρίζοντας καλύτερα ο ένας τον άλλο, μιλώντας για την καθημερινότητά τους, τα ενδιαφέροντά τους και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Η επικοινωνία αυτή συνέβαλε σημαντικά στην ενσυναίσθηση και την κατανόηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/-τριες με προβλήματα όρασης.

  Οι μαθητές/-τριές μας παρουσίασαν εργασίες για την πόλη της Λάρισας, τη γειτονιά τους και το σχολείο τους, ενώ στη συνέχεια, ενημερώθηκαν διαδικτυακά από την εκπαιδευτικό του σχολείου μας  κ. Γάλλου Ζωή, πρέσβειρα του e-twinning,  και συμμετείχαν σε διαδραστικά διαδικτυακά παιχνίδια που είχε ετοιμάσει. Συγκεκριμένα, εργάστηκαν σε μεικτές ομάδες με τους Σέρβους μαθητές/-τριες στο κοινό eTwinning project “I can hear your voice” και με τη χρήση tablet έπαιξαν ένα παιχνίδι escape room όπου έπρεπε να συνεργαστούν για να λύσουν γρίφους και να προχωρήσουν στο επόμενο επίπεδο.

 Μια ιδιαίτερη στιγμή του project ήταν η δημιουργία τραγουδιών από κάθε ομάδα, χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/-τριες αφού πρώτα εξέφρασαν σε ένα φύλλο χαρτί τα συναισθήματά τους, στη συνέχεια με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης κάποιοι/-ες ή με τη συγγραφή δικών τους στίχων οι πιο δημιουργικοί/-ές, έφτιαξαν τα δικά τους τραγούδια που ανέβασαν στο Project τους στο twinspace. Κάπως έτσι, ήρθε η στιγμή του αποχωρισμού μέσα σε κλίμα συγκίνησης που γρήγορα όμως μετατράπηκε σε μια πολυπολιτισμική γιορτή με τραγούδι και χορό.

  Η εκπαιδευτική εκδρομή περιελάμβανε, επίσης, επισκέψεις σε σημαντικά πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία:

  Οι μαθητές/-τριες, Έλληνες και Σέρβοι, επισκέφθηκαν το ιστορικό κέντρο της πόλης ΝόβιΣαντ, το φρούριο Πετροβαραντίν  και το ξεχωριστό ρολόι που δεσπόζει στην κορυφή του, την Κεντρική πλατεία Slobodan,  τον  Καθεδρικό Ναό του  Αγίου Γεωργίου, το Δημαρχείο, το πανέμορφο πάρκο της και το Μουσείο Ευρωπαϊκής Ιστορίας, όπου γνώρισαν σημαντικά εκθέματα που αποτυπώνουν την ιστορική εξέλιξή της.

  Κατά την παραμονή τους στο Βελιγράδι, οι μαθητές/-τριες περιηγήθηκαν στο Κάστρο του Βελιγραδίου, ένα από τα πιο σημαντικά οχυρωματικά έργα της Σερβίας, το Πολεμικό Μουσείο, όπου ενημερώθηκαν για την πολυτάραχη στρατιωτική ιστορία της χώρας, και το Εθνικό Μουσείο, που φιλοξενεί έργα τέχνης και αρχαιολογικούς θησαυρούς. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στη σύνδεση της ελληνικής και σερβικής ιστορίας, με αναφορά στον Ρήγα Φεραίο. Επισκέφθηκαν, επίσης, τον Ζωολογικό Κήπο, έναν από τους παλαιότερους στα Βαλκάνια. Επιπλέον, οι μαθητές/-τριες επισκέφθηκαν το Μουσείο Nicola Tesla , όπου ενημερώθηκαν για τη ζωή και τις εφευρέσεις του μεγάλου επιστήμονα και θαύμασαν τα εκθέματα. Ιδιαίτερη εντύπωση τους προκάλεσαν τα εντυπωσιακά πειράματα, στα οποία κάποιοι είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν. Ξεχωριστή στιγμή υπήρξε και η επίσκεψη στον Ιερό ναό του Αγίου Σάββα. Ο ναός είναι σύμβολο της ελληνοσερβικής φιλίας και ενσαρκώνει τους ιστορικούς και θρησκευτικούς δεσμούς μεταξύ των δύο λαών.

 Παρόλο που έχουν περάσει μόνο 25 χρόνια από το τέλος του πολέμου,  το Βελιγράδι αξιοποίησε τη γεωγραφική του θέση (διέρχονται 2 ποτάμια Σαβα και Δούναβης), έκανε νέα αρχή  με εκπληκτική  ανοικοδόμηση και αποτελεί ίσως την πιο  σύγχρονη πόλη  των Βαλκανίων. Κάποια από τα βομβαρδισμένα κτίρια παραμένουν ανέγγιχτα για να θυμίζουν σε όλους μας τις συνέπειες του πολέμου.

  Οι Έλληνες και Σέρβοι μαθητές/-τριες είχαν την ευκαιρία να  επισκεφθούν την πόλη Νις,  το Κάστρο της και τον Πύργο των Κρανίων, ένα ιστορικό μνημείο που χτίστηκε από τους Οθωμανούς με κρανία Σέρβων επαναστατών, ως μήνυμα αποτροπής νέων εξεγέρσεων.

  Επίσης, στον δρόμο προς το Βελιγράδι, έγινε στάση στο ιστορικό κέντρο της Σόφιας, όπου οι μαθητές/-τριες γνώρισαν την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της βουλγαρικής πρωτεύουσας.

  Στον δρόμο της επιστροφής, οι μαθητές/-τριες επισκέφθηκαν το ιστορικό κέντρο των Σκοπίων, γνωρίζοντας την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης.

  Η εκπαιδευτική αυτή εμπειρία δεν περιορίστηκε σε μια απλή ανταλλαγή επισκέψεων, αλλά αποτέλεσε ένα μάθημα ζωής. Οι μαθητές/-τριές μας βίωσαν τη σημασία της συμπερίληψης, έμαθαν να σέβονται και να εκτιμούν τη διαφορετικότητα, και συνειδητοποίησαν ότι, παρά τις όποιες σωματικές προκλήσεις, η θέληση, η συνεργασία και η αλληλεγγύη μπορούν να ξεπεράσουν κάθε εμπόδιο.

Τους/τις μαθητές/ -τριες συνόδευσαν ο Διευθυντής κ. Παπαργαρίτης Βασίλειος- Αγγλικής Φιλολογίας και Οικονομολόγος , η Υποδιευθύντρια κ. Μπουραζάνα Δήμητρα – Μαθηματικός  και η Εκπαιδευτικός κ. Κουτσιώνα Άννα- Αγγλικής Φιλολογίας

  Σε αυτή τη μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία συμμετείχαμε όλοι και όλες  με πολύ ενθουσιασμό και ανοιχτό μυαλό. Μετά από αυτό το ταξίδι επιστρέψαμε πλουσιότεροι/-ες σε εμπειρίες, γνώσεις και συναισθήματα – και με μια βαθιά πεποίθηση πως ο κόσμος γίνεται καλύτερος όταν επιλέγουμε να βλέπουμε με την καρδιά μας.