Προτάσεις αξιοποίησης-δημιουργικής γραφής-ενίσχυσης του λόγου

Η σχέση της Λογοτεχνίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) εξελίσσεται και  παρουσιάζει ευκαιρίες και  προκλήσεις. Οι τεχνολογίες AI ενώ διαρκώς αναπτύσσονται, οι εφαρμογές τους στη λογοτεχνία προκαλούν πολλούς προβληματισμούς όπως σχετικά με τη δημιουργικότητα, την πνευματική ιδιοκτησία και τη φύση της ανθρώπινης έκφρασης, την εφαρμογή της στα διδακτικά αντικείμενα. Ωστόσο, δίνουν τη δυνατότητα  για καλλιτεχνική έκφραση, καλλιέργεια της συνεργασίας, διαμόρφωση της κριτικής σκέψης ή ανάπτυξη και καλλιέργεια της  δημιουργικότητας χρησιμοποιώντας την πολυτροπικότητα και τα ψηφιακά εργαλεία τα οποία είναι ήδη ενταγμένα στην καθημερινότητα.

Ενδεικτικές εφαρμογές οι οποίες αξιοποιήθηκαν και λειτούργησαν στη σχολική τάξη είναι οι ακόλουθες στα τμήματα της Α  και Γ  Τάξης Γυμνασίου με την καθοδήγηση της διδάσκουσας καθηγήτριας κ. Τασιοπούλου Παρασκευής-Φιλόλογος, Υποδ/ντρια.

1]   ChatGPT ?  character.ai

Διαδραστική συνομιλία

Με λογοτέχνες ή χαρακτήρες ιστορίας

Α. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Β. ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΙΔΕΩΝ

Γ. ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

π.χ.  Ο e-βοηθός χαρακτήρα αναλαμβάνει τον ρόλο του ποιητή, στο Όσο μπορείς, Κ.Π. Καβάφη.

ChatGPT –ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

2]  Chatbot  και δημιουργική γραφή

Δημιουργεί:

Α. ΙΣΤΟΡΙΑ-σενάρια

Β. ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ σε άλλο ύφος

Γ. ΠΕΖΑ-ΠΟΙΗΜΑΤΑ δίνοντας λέξεις που σχετίζονται με το κείμενο και γράφουμε μια ιστορία ή ένα ποίημα ή εναλλάξ συνδημιουργία ιστορίας ή ποιήματος

3] Blackout Poetry

-ανακάλυψη νέων ποιητικών δομών

-απόκρυψη μέρους του κειμένου

-ψηφιακή δημιουργία

δημιουργία blackout poetry?

(προσπαθώ μέχρι το αποτέλεσμα που θέλω?)

π.χ. Ζητείται ελπίς, Α. ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ ?Το κείμενο σε ποίημα?

φωτο-στιγμιότυπο

φωτο-στιγμιότυπο

4]  Cut ?Up Κείμενο

αναδιάταξη κειμένων (δημιουργία νέων ποιημάτων, αναδιοργάνωση λέξεων)

-δημιουργία νοήματος (αξιοποίηση λέξεων και φράσεων, ανάδειξη νέων προσεγγίσεων)-ανακατεύονται οι λέξεις και βλέπω σε νέο κείμενο τη δύναμη των λέξεων.

5]  Ποίημα Κολαζ-Poem Collage

ΣΥΝΘΕΣΗ-λέξεις και φράσεις

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ποιήματα ? κολάζ

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ-ποιητικό κείμενο

π.χ. Όσο μπορείς, Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ

6] Καλλιγράμματα-languageisavirus.com/visual-poetry

Εικαστική Ποίηση-Δημιουργία οπτικής ποίησης ?

Ποίηση ζωγραφίζονταςκαι με πολλά χρώματα?ανάλογα με την αισθητική μου

π.χ. Όσο μπορείς, Κ.Π. Καβάφης

7] ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΟΝΑΣ για ενίσχυση περιγραφικών δεξιοτήτων, ενίσχυση του λόγου μου

Bing image creatorβίντεο με άβαταρ, vidnoz?

π.χ. Θεατρικός διάλογος?η Άννα Φρανκ με μια μαθήτρια?, Ο παππούς με το εγγονάκι, η κόρη με τον πατέρα στις Πρώτες ενθυμήσεις?

8] SUNO-ΜΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΙΧΩΝ

Μετατροπή ποιημάτων σε τραγούδι με SUNO-αυτόματη μελοποίηση  ή RIFFUSION-ρυθμικότητα

π.χ  Όσο μπορείς   ή   ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ

Όσο μπορείς, Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ

Suno

ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ, ANΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ

Suno

π.χ.  Έκτορας & Ανδρομάχη, ΙΛΙΑΔΑ (Ραψ. Ζ) ΟΜΗΡΟΥ

π.χ.  Αλληλεγγύη και αγάπη  και

Αλληλεγγύη και αγάπη (1) 

στη Γλωσσική Διδασκαλία, 6η Ενότητα-Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών.

9] ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Μικρές -μαθητικές ΄΄γκαλερί τάξης΄΄: σε τοίχο σχολικής τάξης, e/πίνακας padlet, e/ πίνακας linoit τις εργασίες ή κολαζ ψηφιακό ή έγχαρτο ? έντυπο portfolio

 (για καλλιτεχνική έκφραση, συνεργασία, κριτική σκέψη ή δημιουργικότητα, συγκεκριμένο project ?το κολαζ-).

π.χ. Linoit /e πίνακας , Όσο μπορείς-Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ(1863-1933)

Padlet, Ένας Ρώσος συνταγματάρχης στη Λάρισα του Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ (1908-1960)

Padlet, ENΩΜΕΝΗ ΕΥΡΩΠΗ-ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ-Νεοελληνική Γλώσσα, Γ Γυμνασίου

10]  Curipodενσωματώνουμε διαδραστικά στοιχεία στην παρουσίασή μας

π.χ. Το ηλιοβασίλεμα, Κ. ΚΡΥΣΤΑΛΛΗΣ  (1868-1894)

ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Ανάλυση-Ερμηνεία ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

π.χ. Ζητείται ελπίς, Α. ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ (1919-2003)

ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ  

&

Chalkie.ai    ( με την εφαρμογή Chalkie. ai & Learning Apps):

Α/ Η ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ

Β/ Η ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ

 

A

Γ / ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ στις ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ χωρίς συσκευή μαθητών/-τριών στην εφαρμογή Plikers-α. ψηφιακή πλατφόρμα που συλλέγει άμεσα απαντήσεις β. εργαλείο ψηφοφορίας/δημοσκοπήσεις & κουίζ

ΑΛΛΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ χρήση N.T.:

-Στην 3η ΕΝΟΤΗΤΑ, «ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ  ΙΔΙΟΙ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ.», να δημιουργήσουμε ένα δικό μας σταυρόλεξο με το διαδικτυακό εργαλείο Crossword Labs ( https://crosswordlabs.com/ ).

-Με ζωγραφιές  και ΑΙ εργαλεία μαθητές και μαθήτριες του Β1 Τμήματος αποτύπωσαν τα χαρακτηριστικά των Σεληνιτών όπως τα αποδίδει ο Λουκιανός στην «Αληθή Ιστορία»

ΕΔΩ

Φτιάξε το puzzle

Mικροέρευνα με google forms

11) Άλλα παραδείγματα με διαδραστικές εφαρμογές (notebooklm.google , canva, wordwall,gemini…)

Η Νέα Παιδαγωγικη

Ο Βάνκας

Τα κόκκινα λουστρίνια

Το πιο γλυκό ψωμί

Τα θαλασσινά τραγούδια

 

 

 

 

Schoolpress Η Φωνή του Σχολείου μου στο Άρθρο ΄΄Φιλαναγνωσία-Δραστηριότητες / Σχ. Έτος 2024-2025 ΄΄  &   ΑΙ